این دولت هیچ تئاتری را تعطیل نکرد

یکی از عرصه‌های چالش‌برانگیز دولت‌ها که همواره به واسطه جنجال‌های تندروها به پاشنه آشیل دولت‌ها تبدیل شده عرصه فعالیت‌های هنری بوده، از این رو بسیاری از هنرمندان برای فعالیت‌هایشان همراه با مشکلات زیادی روبرو بوده‌اند؛ اما علی مرادخانی معتقد است این روند در دولت یازدهم بسیار تغییر کرده است.
به گزارش تابناک فرهنگی، علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره عملکرد چهار ساله دولت یازدهم برای مقابله با فشار جریان‌های تندور در زمینه هنر گفت: در حوزه موسیقی خوشبختانه کارهای خوبی انجام شد و با توجه به تجربیاتی که بود نقاط مشکل دار و ضعفی که وجود داشت ازجمله عدم فعالیت برخی از بخش‌های گسترده مانند ارکسترها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و بخشی از آنها راه‌اندازی شد. البته من نمی‌گویم که این فعالیت ها کامل است بلکه معتقدم در ادامه بیشتر باید روی آنها کار کرد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: ما اصولا در این بخش قائل به مناقشه و دعوا نیستیم. ما قائل به گفتگو هستیم و افراد نظرات مختلفی دارند. بسیاری از مسائل مختلف امکان دارد در حوزه موسیقی باشد که نظرات مختلفی در مورد آنها وجود داشته باشد؛ اول اینکه در زمینه موسیقی با احترام به تمام نظریه‌هایی که در این زمینه وجود دارد نظریه حاکم، نظریه ولی فقیه است. البته ما رعایت همه جوانب را خواهیم کرد. در بسیاری از موارد در حوزه موسیقی لزوما خود آن بخش مشکل‌دار نبوده است؛ شاید حواشی آن بوده که مسئله ایجاد کرده است. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که از حواشی کاسته شود. در این زمینه با هنرمندان و دست‌اندرکاران مذاکره کردیم تا کمی مراقبت کنند که حواشی به وجود نیاید تا بخواهد اصل موضوع را مخدوش کند.
 
ادامه مطلب ...

همایون شجریان و سهراب پورناظری پروژه‌ «سی» را روی صحنه می‌برند

پروژه چندرسانه ای «سی» بر اساس دو داستان «زال و رودابه» و «رستم و اسفندیار» از شاهنامه فردوسی، کاری از «همایون شجریان» و «سهراب پورناظری» از پانزدهم مردادماه در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد روی صحنه می‌رود.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، این پروژه‌ با هدف هویت بخشی ملی با تکیه بر موضوع فرهنگ، هنر و اندیشه ایرانی با حضور تعدادی از برترین چهره‌های موسیقی، تئاتر و انیمیشن در حالی روی صحنه می‌رود که روایتی معاصر و متفاوت از دو داستان شاهکار فردوسی را بیان کرده است.
 
ادامه مطلب ...

شهرداد روحانی به وزیر ارشاد و ریاست‌جمهوری نامه نوشت

به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛رهبر ارکستر سمفونیک تهران در واکنش به استعفای مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ضمن انتشار نامه ای خطاب به ریاست جمهوری و وزیر ارشاد از آنها خواستار ابقای علی اکبر صفی پور در این سمت شد.

در بخشی از نامه شهرداد روحانی آمده است:

«فعالیت من به عنوان مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران تقریبا همزمان شد با شروع مدیریت جناب آقای صفی پور در مقام مدیر عامل بنیاد رودکی که ارکستر سمفونی تهران زیر مجموعه این بنیاد هست. جا دارد که  اشاره کنم ما برای بهبود شرایط نوازندگان جلسات متعدد و طولانی با ایشان داشتیم حتی در ساعات غیر اداری و دیروقت. در این جلسات دنبال راهکارهایی بودیم از جمله بالا بردن سطح کیفی، حقوق و بیمه نوازندگان.

برای کمک به بالا بردن سطح کیفی نوازندگان در  سال ٩٥ با دعوت از اساتیدی از کشور ایتالیا ماستر کلاس‌هایی تشکیل شد برای سازهای بادی چوبی و همینطور ساز ویولن. البته برنامه ریزی شده که این ماستر کلاس ها ادامه داشته باشد و اساتید دیگری هم برای سازهای بادی برنجی و سازهای ضربی دعوت شدند که امسال به ایران خواهند آمد.
 
ادامه مطلب ...

امشب در آستان دوست دست به دعا بر می‌داریم

بیستمین غروب رمضان 1436 هجری قمری فرارسید تا همزمان با دومین شب قدر و شب شهادت امام علی (ع)، دست به دعا برداریم تا پیرو واقعی اول شهید محراب و مظلوم ترین مرد کوفه باشیم.

امام صادق (ع) می فرمایند: هر مؤمن روزه دار هنگام سحر و افطارش سوره قدر را بخواند، همانند کسى است که در فاصله این دو وقت در راه خدا به خونش آغشته شود.

در نوزدهمین افطار با این مجموعه در حضورتان هستیم: 
 
 
اذان مغرب چهارم رمضان را با نوای سلیم مؤذن زاده می‌شنوید. این اذان یکی از ماندگارترین نواهای اذان در دهه های اخیر است که نسل های متعددی با آن خاطره دارند.
 
ادامه مطلب ...

انسجام اسلامی و پاسخ به تهدیدات نظامی دشمن در سیره حضرت علی (ع)

وحدت و انسجام بین مسلمین در دو دوره از زندگی آن حضرت قابل بررسی است: دوره اول پیش از خلافت حضرت. دوره دوم پس از خلافت.
 

1. دوره پیش از خلافت

مهم ترین عاملی که سبب شد حضرت پس از جریان سقیفه از اقدام نظامی علیه خلفا امتناع ورزد مصلحت حفظ نظام اسلامی بود، تا در سایه آرامش سیاسی و پرهیز از تفرقه ریشه نهال نو پای حکومت اسلامی استوار گردد. دکتر شریعتی در این باره پس از طرح نظریه های وحدت، بهترین نظریه را وحدت بر اساس سیره علی(علیه السلام) می داند «در این راه سوم که با حفظ اصول اعتقادی شیعی خودمان و اختلافاتی که از نظر فکری و عملی با آنها داریم، می توانیم با آنها یار و همدست و متحد در برابر دشمن مشترک باشیم.
 
این شعار و راهی است که برای اولین بار در تاریخ شخص علی بن ابیطالب اعلام کرده و وضع کرده است......این است که من معتقدم اسلام ماندن خودش را کمتر مدیون شمشیر علی و جهاد اوست و بیشتر مدیون سکوت او و تحمل اوست. شمشیر در کار خلق قدرت اسلام [بود [، اما سکوت او در کار ماندن اسلام بزرگترین نقش را داشته است. او بنیانگذار حفظ اختلافات اعتقادی خودمان است در برابر مخالفت داخلی و وحدت خودمان و نیروهای اجتماعی خودمان در برابر دشمن خارجی.... این است که علی بنیانگذار وحدت است»(3)
 
علی (علیه السلام) خود تصریح می کند که سکوت من حساب شده بود، من از دو راه، آنرا که به مصلحت اسلام نزدیکتر بود انتخاب کردم:« در اندیشه بودم که آیا با دست تنها، برای گرفتن حق خود به پا خیزم ؟ یا در این محیط خفقان زا و تاریکی که به وجود آوردند، صبر پیشه سازم ؟ که پیران را فرسوده، جوانان را پیر، و مردان با ایمان را تا قیامت و ملاقات پروردگار اندوهگین نگه می دارد !. پس از ارزیابی درست، صبر و بردباری را خردمندانه تر دیدم. پس صبر کردم در حالی که گویا خار در چشم و استخوان در گلوی من مانده بود.»(3)
 
ادامه مطلب ...