احترامی که احیا شدنش در جامعه را مرهون استارت‌آپ ها هستیم!

از جر و بحث بر سر نرخ کرایه تا رانندگان خوشرویی که به رغم دریافت کرایه کمتر، از روشن کردن کولر نیز دریغ ندارند، و از ترشرویی برخی فروشندگان تا فروشگاه‌هایی که حاضرند کالایتان را با نرخی کمتر، در مقصد تحویلتان دهند، چرخشی در رفتار مردم با یکدیگر مواجهیم که محصول تکنولوژی است!

به گزارش «تابناک»، اگر از مشتریان تاکسی‌های اینترنتی باشید یا درباره این نوع جدید خدمت رسانی شنیده باشید، می‌دانید که نخستین مزیت این تاکسی ها در قیاس با آژانس ها و تاکسی تلفنی ها، نرخ کمتر این تاکسی‌های نوظهور است. تفاوتی آشکار که بعید است متوجه‌ش شوید و بار دیگری که قصد صدا کردن تاکسی داشتید، استفاده از این تاکسی‌های اینترنتی به ذهنتان خطور نکند.

کسب و کاری نوپا که به سرعت در حال فراگیر شدن در سطح کشور است و روز به روز متنوع‌تر نیز می‌شود. آنقدر که برخی استارت‌آپ های موفق در این عرصه در تهران، جایی در برخی کلانشهرهای دیگر نیافته‌اند و میدان رقابت را به نسخه‌های بومی واگذار کرده‌اند. بازار داغ رقابتی که موجب شده سازمان تاکسیرانی و مجموعه تاکسی‌های تلفنی نیز نسخه اینترنتی ارائه خدمات دایر نمایند.

اما آنچه این تاکسی‌های آنلاین و اینترنتی را از رقبای سنتی‌شان متمایز کرده و اقبال شدید مردم به ایشان را موجب شده، تنها مزیت نرخ نیست، بلکه ناوگان‌تر و تمیز و مرتب شاغل در این مجموعه های نوپا و خدمات و احترامی که به مشتریانشان عرضه می‌کنند، یکی از کلیدی‌ترین دلایل گرویدن مردم به ایشان است.
  

به این صورت که ساز و کار نظارت و پایش مدام و آنلاین تمامی رانندگان شاغل در این مجموعه ها دیده شده و از برخورد و ظاهر راننده گرفته تا تمیزی خودرو و راحتی سفر، حتی جزئی ترین موارد نیز دیده می‌شود و در سرنوشت کاری رانندگان نقش ایفا خواهد کرد. رویکردی که موجب شده در روزهای گرم سال، اغلب رانندگان شاغل در این تاکسی های اینترنتی، در استفاده از کولر نیز دریغ نورزند؛ چیزی که شاید در سال یک بار هم در استفاده از ناوگان تاکسیرانی دیده نمی‌شد و در آژانس های تاکسی تلفنی نیز به ندرت رخ می‌داد.

تغییری که کمتر کسی انتظار وقوعش را داشت و اغلبمان فکر می‌کردیم هرگز در کشورمان بروز نکند. شاید به این دلیل که بارها و بارها بحث بر سر نرخ کرایه، نامشخص بودن کرایه حتی در مسیرهای ثابت، وضعیت بد سرویس دهی در این ناوگان حمل و نقل خاص و مشکلات ریز و درشت مشابه را تجربه کرده بودیم و تعلل مسئولانی که تنها در زمان افزایش نرخ کرایه دیده می‌شدند، کورسوهای امیدمان برای رقم خوردن وضع متفاوتی در این عرصه را از بین برده بود.

البته این تنها تغییر مثبتی نیست که در نتیجه فعالیت استارت‌آپ ها در کشورمان رخ داده و در مسیر فراگیر شدن قرار دارد که در دیگر عرصه های فعالیت این کسب و کارهای نوپا نیز، نمونه های درخشانی از تغییرات مثبت رخ داده است. مثل فروشگاه های آنلاینی که در آنها انواع و اقسام کالاهای مختلف به فروش می‌رسد و کمترین فایده شان برای مردم، به دست دادن نرخی مشخص برای هر محصول است.

فروشگاه هایی که در آنها هم نرخ محصول مشخص است، هم شرایط تضمین کالا به روشنی مشخص شده و هم عرضه محصول درب منازل، خدمتی جدید به مشتریان عرضه کرده است. وضعیتی که موجب شده بازار سنتی عرضه محصولات از زهوار گسیختگی شدید و ارائه محصولات با نرخ های متفاوت خلاصی یافته و سردرگمی مراجعان برای خرید محصولات از بین برود.

این در حالی است که پیشتر، ممکن بود نرخ یک محصول در چند مغازه مجاور هم، تغییرات زمین و آسمانی نشان دهد و اشکالاتی مانند فروشندگان ترشرو، سودجو، عرضه اجناس فاقد گارانتی، غیرقابل تعویض بودن محصولات (حتی در صورت وجود عیب و نقص) و ده ها آفت دیگر در بازار وجود داشت و مشتریان از هیچ گونه حق و حقوقی برخوردار نبودند.

شرایطی که به مدد فروشگاه های آنلاین در حال تغییر است و دیر نیست به پایان اشکالات فراوان ذکر شده، حتی در شهرستان ها و شهرهای کوچک منجر شود. به این صورت که فروشندگان بدانند مقدمه کارشان، احترام گذاشتن به مشتریان و رعایت شدید حقوق ایشان است و نمی‌توانند با کتمان برخی حقایق و مشکلات محصولاتشان، آنها را به مردم عرضه نمایند و حتی بر سر ایشان منت نیز بگذارند.

تغییر رفتاری که نمونه های مشابه دیگر آن را در نتیجه فعالیت دیگر استارت آپ ها می‌توان سراغ گرفت. نتیجه جانبی کسب و کارهای نوپایی که موفق شده اند کاری کنند که سالها و ده ها فعالیت امثال سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه و سازمان تاکسیرانی و ده ها نهاد ریز و درشت دیگر موفق به رقم زدنش نشدند. اینجاست که باید چشم انتظار توسعه این کسب و کارهای نوین باشیم، بلکه در نتیجه چارچوب های کاری ای که ایشان تعریف می‌کنند، برخی نابسامانی های جامعه مان اصلاح شود!
http://tabnak.ir/
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.