داغِ سرمازدگی بر دل باغداران/ بهاری که زمستان به همراه آورد

سرمازدگی باغات


بهار امسال باغات زیادی دچار سرمازدگی شدند، بسیاری از باغداران که تنها راه تأمین معاش و گذران زندگی‌شان از این طریق است حالا با از بین رفتن ۱۰۰ درصد محصولاتشان داغدار هستند.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- پایا ماندگار: امسال باغات استان‌های مختلف زودتر از موعد به بار نشستند و شکوفه‌ها و گل‌های بهاری چشم‌نواز مهمان درختان شدند، شکوفه‌هایی که علاوه بر زیبایی نگرانی‌هایی به همراه داشت تا باغداران نگران شوند که در صورت سرمازدگی تمام محصولات خود را از دست خواهند داد، چراکه گل‌دهی زودتر از موعد نگران‌کننده است.

  


نگرانی‌های باغداران در فروردین‌ماه به اوج رسید تا سرمای بهاری، باغات را به خزان بنشاند.


اواخر فروردین‌ماه سرمازدگی در بیش از ۲۰ استان رخ داد و بیش از ۱۲ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان کشور وارد کرد، در این میان ۸۰ درصد باغات استان قزوین نیز خسارت دیدند و باغدارهای زیادی تمام محصولات خود را از دست دادند.


اکثر استان‌ها درگیر سرمازدگی شدند


محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خسارت واردشده به باغداران اظهار کرد: سرمازدگی تقریباً سراسری بوده و اکثر استان‌ها درگیر آن شدند و آسیب زیادی به باغات و مزارع واردشده که در حال برآورد خسارات هستیم.


وی تأکید کرد:  در برخی استان‌ها مانند زنجان، کردستان، تهران، قزوین، اردبیل و بخشی از شمال باغات آسیب جدی دیدند و برخی استان‌ها این خسارت کمتر بود.


فاطمه خمسه رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این خصوص گفت: خسارت سرمازدگی ۲۸ و ۲۹ فروردین باعث شد که بیش از ۸۵ درصد محصولات باغی شهرستان‌های قزوین، تاکستان، بوئین‌زهرا، الوند، آبیک و البرز دست‌خوش سرمازدگی شوند، خسارت سرمازدگی به‌طوری است که در بسیاری از باغات انگور، پسته، بادام؛ گردو و میوه‌های هسته‌دار در استان محصولی نخواهیم داشت.




سید محمدکاظمی یکی از باغداران قزوینی هم بیان کرد: شکوفه‌های باغ گلابی را تاکنون در اوایل بهار ندیده بودم و برای اولین بار بود که دیدم گلابی در این مقطع زمانی گل داد؛ معمولاً گلابی را سرما نمی‌زند. ما در باغ درخت ۶۰ ساله داریم که تاکنون دچار سرمازدگی نشده بود.اما امسال اوضاع جور دیگری بود.


وی تأکید کرد: سرمازدگی معمولاً رخ می‌دهد اما در این برهه زمانی شدت سرما بیش‌ازحد معمول بوده و درختان زودتر از موعد به گل‌دهی و میوه دهی رسیده بودند؛ سرمای ۲۷ فروردین به‌طور غافلگیرانه به باغات آسیب وارد کرد به‌طوری‌که باغ من ۸۵ درصد تخریب‌شده است.


حسین بهرامی یکی دیگر از باغداران قزوینی که باغ ۴۵ هکتاری‌اش در سرمازدگی اخیر به‌صورت ۱۰۰ درصد خسارت‌دیده است نیز در این خصوص تصریح کرد: باغ ما در جمال‌آباد به سمت بویین‌زهرا قرار دارد و محصولاتمان شامل گلابی، آلو و گردو است که در سرمای اخیر ۱۰۰ درصد باغ تخریب‌شده و چیزی باقی نمانده است.


سرمازدگی بیش از ۱۲ میلیارد تومان خسارت به بار آورد




ایرج زاهد پور مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین به خبرنگار مهر گفت: سرمازدگی اخیر از نظر گستردگی در کشور از موارد نادر بود که ۲۳ استان درگیر این موضوع شدند، استان قزوین جز ۴ استان پر خسارت است و حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به باغات و اراضی کشاورزی استان خسارت واردشده است.


وی ادامه داد: اراضی کشاورزی خیلی آسیب ندیدند اما ۶۰ هزار هکتار از باغات استان که بیش از ۹۰ درصد باغات است از بین رفته و خسارت عظیمی وارد شد.


باغداران از بیمه راضی نیستند


بیمه کردن محصولات کشاورزی می‌تواند بخش اعظمی از این خسارت‌ها را جبران کند، اما مسئله این است که بسیاری از باغداران از بیمه کردن محصولات سرباز می‌زنند و آن را به دلایل متعدد انجام نمی‌دهند.


خمسه بابیان اینکه ۱۴ هزار هکتار از اراضی باغی و ۸۸ هزار هکتار از اراضی زراعی بیمه هستند، گفت: درواقع ۲۵ درصد از کشاورزان تحت بیمه قرار دارند.


وی معتقد است: کشاورزان رغبتی به بیمه ندارند چون اجباری وجود ندارد زمینه تبلیغاتی باید افزایش یابد و بانک کشاورزی سیستم تشویقی داشته باشد تا کشاورزان رغبت به بیمه داشته باشند.


این در حالی است که پوریا کاکاوند یکی از باغدارانی که ۲۰ هکتار باغ گردو، آلو و گلابی‌اش در سرمازدگی اخیر به‌صورت ۱۰۰ درصد تخریب‌شده است، می‌گوید: باغداران قزوین از عملکرد بیمه راضی نبودند، ما خودمان سال قبل گردو و آلو را بیمه می‌کردیم اما عملکرد ضعیف بود، زمان پرداخت خسارت خیلی طولانی بود و از طرفی کارشناسان به‌درستی ارزیابی نمی‌کردند.




بهرامی از باغداران قزوینی یادآور می‌شود: تا دو سال پیش محصولات را بیمه می‌کردیم اما هنگام پرداخت خسارت پولی نمی‌دادند و می‌گفتند به‌جای پرداخت خسارت دوباره باغ را بیمه می‌کنیم، بنابراین دیگر سراغ بیمه نمی‌رویم از طرفی مقدار پولی که می‌دهند آن‌قدر کم است که کسی بیمه نمی‌کند درواقع بیمه در پرداخت خسارت ضعیف عمل کرده است.


کاظمی یکی از باغداران قزوینی اظهار می‌کند: ارزیاب‌های بیمه به‌درستی ارزیابی نمی‌کنند و مبلغی که تخمین می‌زنند خیلی کمتر از مبلغ واقعی است.


حسین کاکاوند نایب‌رئیس مجمع ملی کمیته تخصصی باغبانی کشور یادآور می‌شود: مشکل بیمه این نیست که خسارت را نمی‌دهند یا نداده‌اند، مشکل اصلی ارزیابی است که انتخاب می‌کنند، اغلب ارزیاب‌ها علم و تخصص لازم را ندارند که باید ارزیاب‌ها با نظر کشاورزان انتخاب شود.


باغدارانی که بیمه هستند خسارت دریافت می‌کنند


محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از طریق فرمانداران، استانداران و دستگاه‌های ذی‌ربط لیست افراد بیمه‌شده به وزارت کشور ارسال می‌شود تا با بخشودگی وام‌های گذشته، استمهال وام‌های قبلی و دادن فرصت تنفس و نیز پرداخت تسهیلات جدید به کمک کشاورزان بشتابیم.




وی تصریح کرد: بیش از یک هزار و ۳۵۰میلیارد تومان تخصیص‌یافته که برای جبران بخشی از خسارت پرداخت می‌شود و اگر کارسازی شود بخشی از خسارت‌ها جبران خواهد شد.


بیش از یک هزار و ۳۵۰میلیارد 


mehrnews.com/news/4289944

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.